מיומנו של מדריך בר מצווה

הצצה נדירה אל מאחורי הקלעים של מדריך בר מצווה בכותל.
מאת- מאיר כהן.

הלילה שלפני…
לילה לפני אירוע בר מצווה בכותל, אני מוצא עצמי פוצח בהכנות אחרונות לקראת יום המחרת, ומהרהר על היום שבשבילי הוא הרבה מעבר ל-"יום עבודה", כשתפקידך הוא לשמח, לבדר ולהדריך 50-70 אנשים, מובן מאליו שמדובר בדבר אחר לגמרי.

מעבר לעבודה המקצועית החשובה לכשעצמה, מונחת על כף המאזניים גם תחושת השליחות העצומה שיש בי בבואי להכיר לעוד אנשים את ירושלים העתיקה שלנו שברחובותיה נולדתי והתחנכתי ובה אני מוביל משפחות ליום שאליו התכוננו חודשים רבים. תמיד עומדת לנגד עיניי הידיעה המחייבת שבשביל משפחת חתן הבר מצווה ואורחיה מדובר ביום של "פעם בחיים" וביום שכזה אני חייב לתת את כל כולי על מנת שמגוון המשתתפים, ממגוון הגילאים, ייהנו מהאירוע.

לפעמים אני אומר לעצמי "בטח המשפחה לא נרדמת עכשיו מרוב התרגשות, כמה שהם חיכו ליום הזה" ועם המחשבות האלה אני נרדם בציפייה לקראת מחר…

יום הבר מצווה: המדריך מול קהל
האחריות המוטלת על כתפי המדריך היא עצומה. הוא עולה על אוטובוס מול 50 זוגות עיניים שנועצות בו מבט בוחן ומצפות ממנו לבדר, להקפיץ ולתת תוכן מהנה לאירוע. למעשה תפקידו הוא להיות זמר, חזן, רב, מדריך טיולים, שחקן, בדרן, מבוגר אחראי וגם קצת פסיכולוג. כל זה בגוף אחד. זאת בדיוק הסיבה למה התפקיד הזה הוא גם כל כך כייף.

כן, אני קורא לעבודה שלי- כייף, כי מבחינתי ההתעסקות הנפלאה בשמחות של אנשים עושה אותי בן אדם חיובי ושמח יותר וכשאני מגיע לאירוע אני שם את כל הטרדות של שגרת החיים בצד ומגיע בראש "נקי" ומכוון מטרה- לשמח לשמח לשמח וכשזה קורה פעמיים בשבוע, תבינו לבד איזו השפעה יש לעבודה שכזאת על חיינו האישיים…

כיצד גורמים לקהל לשתף פעולה?
עם הרבה הכנה מראש! כשיש לך תוכן מלהיב ומעניין שעבר המון חשיבה לפני שהוחלט לשלב אותו בכל אירוע ומול כל משפחה, אתה יודע שהקהל מיד יכנס לאווירה של היום וישתף פעולה בהנאה.
כל משפחה היא משהו מיוחד וזו הסיבה שהתוכן שלנו באוטובוס מגוון וכולל שירים בליווי נגינה על דרבוקה ומוזיקה מתאימה, שעשועונים, דברי תורה קצרים ומעניינים בשיתוף המשפחה, שילוב של הסברים על נופיה המרתקים של ירושלים וכמובן בדיחות ואלתורים של המדריך כמו פינת "כוכב נולד" ועוד הפתעות מעניינות שהוא דואג לשלוף במהלך היום.

מבחנו הגדול של המדריך הוא היכולת שלו להתייחס לכל המשתתפים: לתת את הבמה לצעירים, את היחס המחבק לחתן הבר מצווה ובני משפחתו, להעניק תשומת לב לדוד הבדרן של המשפחה ולדעת לפרגן לסבא והסבתא על הנכד המוכשר שלהם. פסיכולוג כבר אמרנו?!

תהלוכה של שמחה
אחריות המדריך רק גוברת במהלך היום כשתפקידו להוביל את המשפחה ולגרום לכמה שיותר אנשים לרקוד ולשיר למרות שחלקם לא מכיר אחד את השני (המשפחה – עם החברים של האימא מהעבודה).
רגע התהלוכה בירושלים עם התופים, החופה והשופרות זהו החלק המורכב של היום כשהמדריך ואיש ההפקה דואגים להקפיץ את כולם, להרים את החתן, להשתולל ולשיר כאילו שהם יצאו עכשיו מלוע של תותח- כל אירוע מחדש.

עלייה לתורה בכותל
מרגע הכניסה לכותל המדריך עושה סוויץ' בראש ומהצד המבדר של האירוע אנו עוברים לפן היותר קדוש ומרגש שלו. רגע האמת של הבר מצווה הגיע והחתן הנרגש צריך לקרוא בתורה ואני כמדריך צריך להיות שם לצידו- לתמוך ולעודד, לנווט בין הסבא לאבא ולאמא הנרגשת, ובין הסוכריות שניתזות מכל עבר…
למען האמת, טקס העלייה לתורה בכותל, הוא תמיד מרגש ומשמעותי עבורי. בשבילי זהו ה-רגע ליצוק את התוכן הרוחני לאירוע ולהעצים את חווית הקדושה המרוממת אותה חש כל יהודי אל מול הכותל בירושלים שלא משאיר אף אחד אדיש. לרגע האדיר הזה חשוב להתייחס ברצינות הראויה ולברור את המילים המתאימות על מנת לגעת באמת בלב של כל אחד ואחת מהקהל למרות השוני הטבעי ברקע המסורתי שממנו כולנו באים.

בסיום התפילה אני מוביל את חתן הבר מצווה ואביו להחזרת ספר התורה לארון הקודש ושם אני מקפיד לבקש מהאב לברך את בנו בברכה אישית שבאה ממעמקי הלב. את הברכה הם עושים כשפניהם בתוך ארון הקודש כשהם עטופים בטלית ותפילין וזהו אחד הרגעים המרגשים והמכוננים ביותר במהלך היום, כשהאבא מסיים לברך ומסתובב אליי עם עיניים דומעות ומתרגשות- אני יודע שהצלחתי.

לכל דבר טוב יש גם סוף
כשהאוטובוס חוזר ללטרון מירושלים בסופו של האירוע, וכולם עייפים אך מרוצים, זה תמיד מעניין לראות את סגירת המעגל שנוצרת שם: בבוקר הגיעה משפחה מסוקרנת שעוד לא כל כך יודעת לקראת מה היא הולכת ובערב, בדיוק באותו המקום, המשפחה מפרגנת ומחבקת ואפילו מחליפה מספרים לשמירה על קשר. המחמאות, החום והאהבה הגדולה שאנו מקבלים בסיום הבר מצווה נותנים לנו את הכוח להמשיך ולשמח אנשים בכל מקום ומכל הלב.

אז ניפגש בקרוב בבר מצווה שלכם!

מאיר כהן הינו מדריך בחברת בני רוזנר הפקת בר מצווה בכותל.

שתף את הפוסט:

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות השאירו פרטים
ונחזור אליכם או התקשרו: 050-5648884

Call Now Button